Scratch
Scratch is een gratis programma waarmee je zelf animaties, games en interactieve verhalen kan programmeren.
Het bijzondere is dat Scratch een vereenvoudigde programmeertaal heeft die bestaat uit blokjes tekst.
Omdat Scratch veel mogelijkheden biedt, is het de standaardtaal om te leren programmeren in veel CoderDojo’s.
AAN DE SLAG
Voor het Scratch-traject heb je geen voorkennis nodig. Het is dan ook een goed idee om hiermee te beginnen als je voor het eerst naar een Dojo komt. De andere trajecten met de mBot, de micro:bit en de Makey Makey gaan er van uit dat je al een paar keer Scratch hebt gevolgd.
Op http://scratch.mit.edu/ kan je op 'Maak' klikken en meteen beginnen programmeren! Dit is een online editor, wat wil zeggen dat je steeds een internetverbinding nodig hebt om hiermee te kunnen werken.
Om Scratch online te gebruiken, maak je best eerst een account aan. Dan kan je je spelletjes opslaan op je account en thuis verder werken. Klik hier voor meer uitleg over het aanmaken van een Scratch Account.
Ook kan je al je coole projecten delen met Scratchers over heel de wereld! Word zeker lid van onze studio: https://scratch.mit.edu/studios/5869466/ en deel je eigen project.
OFFLINE
Op https://scratch.mit.edu/download vind je de installatiebestanden om een offline editor van Scratch te installeren. Deze kan je gebruiken zonder internetverbinding. Gebruik je Scratch offline, dan kan je je spelletjes opslaan op een USB-stick en zo meenemen naar huis!
SCRATCH WIKI
Gedetailleerde beschrjiving rond zowat alles in Scratch kan je hier terugvinden: inclusief voorbeelden en uitzonderingen: https://en.scratch-wiki.info/wiki/
OEFENINGEN
Thuis ook met Scratch aan de slag?
Ga zeker eens naar de website van Raspberry Pi Projects:
MEER OEFENINGEN
Thuis ook met Scratch aan de slag? Bekijk en download de oefeningen via deze link.
Is Scratch helemaal nieuw voor jou? Start dan met deze oefeningen.
Ben je een expert in Scratch?
SCRATCH STUDIO
De scratch projecten die we tijdens CoderDojo Asse bouwen, vind je in onze studio https://scratch.mit.edu/studios/5869466/.
SCRATCH STARTPROJECTEN
In de studio CoderDojo Asse - Startprojecten vind je de basis voor de volgende Scratch spellen =
Buffalo Paniek / Dodgeball / Dodge Monster / Mep-een-mol / Pinkie / Space Invaders / Steady Hand Maze
Klik op remix om het startproject naar je eigen Scratch account te kopiëren.
HOE VOEG JE EEN EIGEN SCRATCH SPEL TOE AAN ONZE STUDIO?
1. Ga naar de homepagina van Scratch en klik op "Word Scratcher" of "Inloggen".
2. Ga naar de online editor, maak een spel of upload het via "Bestand" - "Uploaden vanaf je computer".
3. Gebruik deze structuur voor de titel : "YYYYMMDD - [NaamKind] - [TitelDoorKind]” - Bv. 20191012 – Tom - Klok.
4. Klik op "delen" (bovenaan, naast de titel).
5. Klik in de volgende pagina (= project pagina) op "kopieer link" en kopieer de link.
6. Ga naar onze studio en klik bovenaan op "Voeg projecten toe".
7. Plak de URL en klik op "voeg toe via de URL".
8. Klik bovenaan rechts op "volg" om onze studio te volgen!
TIP : HOE MAAK JE EEN VARIABELE AAN?
- Ga naar de oranje blokjes voor “variabelen”.
- Klik op de knop “Maak een variabele” en vul als naam “punten” in.
- Je mag zelf kiezen welke naam je aan een variabele geeft. Kies een naam die jou helpt onthouden waarvoor de variabele dient.
- Kies ook “voor alle sprites”.
- Klik hier voor een clicker game dat de score bijhoudt met behulp van een variabele.